Moje porady

Odchudzanie

Jaka jest dzienna dawka spożycia wody z octem jabłkowym przy skutecznym odchudzaniu?

Nieprawdą jest, iż sam ocet jabłkowy pomaga szybko zgubić nadmiar tkanki tłuszczowej. Na początku kuracji octem jabłkowym rzeczywiście masa ciała szybko spada, jednak jest to skutkiem odwadniających właściwości octu jabłkowego oraz usunięciem toksyn i złogów z organizmu (przy dużym spożyciu wody). Organizm pozbywa się nadmiaru wody, a nie tkanki tłuszczowej. Dlatego nie wystarczy pić tylko octu jabłkowego, aby schudnąć. Jeżeli nie zostaną zmienione nawyki żywieniowe (4-5 posiłków dziennie; ograniczenie potraw tłustych, smażonych; włączenie do diety 300 g owoców i 400 g warzyw/dzień; 20-30 minut codziennej aktywności fizycznej; ograniczenie słodyczy itp.), to ocet nie zdziała cudów. Ocet może być stosowany jako dodatek do sałatek i innych potraw, gdyż w pewnym stopniu przyspiesza przemianę materii. Co mówią przeprowadzone badania w tym kierunku?

• W grupie kontrolnej cukrzyków, którzy przyjmowali 2 łyżki octu przed snem stwierdzono niższy poziom glukozy nad ranem o 4-6%.
• Spożywanie octu obniża poziom cholesterolu we krwi. Jednak badania te wykonano tylko na próbce szczurów.
• Kolejne badania przeprowadzone na grupie kontrolnej 12-stu osób wykazały, iż włączenie do posiłku octu jabłkowego zwiększa uczucie sytości.
• Badania na grupie kontrolnej Japończyków prowadzone przez 12 tygodni wykazały spadek masy ciała od 1 - 1,7 kg po codziennym spożyciu odpowiednio 15-30 ml octu jabłkowego.
• Badania także wykazały, iż ocet jabłkowy w związku z wysoką kwasowością podrażnia szkliwo zębów oraz błony śluzowe przełyku i żołądka. Ma także właściwości odwapniające kości. Ponadto szkodliwie interferuje z lekami z grupy diuretyków, z lekami przeczyszczającymi, dla cukrzyków oraz lekami nasercowymi. Wypłukuje także potas z organizmu.
Czy warto więc ponosić takie ryzyko dla dwóch, trzech kilogramów spadku masy ciała? Osobiście odradzam stosowania tej metody poza dodatkiem octu jabłkowego do surówek lub innych dań.

Odchudzanie

Jak powinno wyglądać śniadanie, obiad i kolacja na diecie?

Organizm człowieka, to wbrew pozorom skomplikowana machina i aby mógł on sobie pozwolić na spalanie tkanki tłuszczowej muszą być spełnione pewne warunki:
• Dieta nie może być niedoborowa w składniki odżywcze. W całodziennym jadłospisie powinny być obecne białko, tłuszcze oraz węglowodany złożone.
• Kaloryczność diety nie powinna być niższa niż podstawowa przemiana materii (minimum energetyczne potrzebne na podtrzymanie podstawowych funkcji życiowych tj. oddychanie, bicie serca, przepływ krwi). Inaczej organizm zaczyna oszczędnie gospodarować energią i zamiast na bieżąco spalać to co mu się dostarcza zaczyna magazynować w postaci tkanki tłuszczowej. W konsekwencji dochodzi do spowolnienia metabolizmu.
• Posiłki powinny być jedzone regularnie w ilości 4-5 w ciągu dnia. Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.
• W skład każdego posiłku powinny wchodzić węglowodany złożone i białko oraz dodatek owocowy lub warzywny. Nie ma możliwości, aby organizm dobrze funkcjonował jeżeli zostanie ograniczone podstawowe źródło energii, czyli węglowodany złożone. Nie ma także potrzeby unikania pieczywa. Wystarczy zamienić je na pełnoziarniste.
• Posiłki powinny być urozmaicone. Bez tego ograniczona zostaje dostępność podstawowych witamin i składników mineralnych, które są pewnego rodzaju katalizatorami przyspieszającymi proces spalani tkanki tłuszczowej.

Potas

Co jeść, aby zmniejszyć poziom potasu?

Główne zalecenie, to ograniczenie produktów bogatych w potas. Najwięcej posiadają go: suche nasiona roślin strączkowych, kakao, czekolada, orzechy włoskie, suszone śliwki, rodzynki, figi, banany, grzyby, owoce cytrusowe, awokado, pomidory, ziemniaki, marchew, kasza gryczana. Komponując dietę warto monitorować na bieżąco poziom tego pierwiastka poprzez wykonywanie okresowych badań laboratoryjnych, gdyż zbytnie obniżenie potasu także prowadzi do problemów zdrowotnych. Przy niedoborze potasu często zdarzają się nieprawidłowości w funkcjonowaniu mięśni: skurcze mięśniowe, bóle mięśni, osłabienie mięśni, samoistne drżenie mięśni łydek czy ud, drętwienie kończyn dolnych.

Praca na zmiany

Jak powinno wyglądać odżywianie przy pracy zmianowej?

W związku z częstymi zmianami godzin rozpoczęcia pracy organizm pozostaje w ciągłym stresie, dlatego trzeba zwrócić uwagę, aby dobrze go odżywić. Niezależnie od pory dnia powinno się spożywać posiłki co 3-4 godziny, szczególnie jeżeli praca jest fizyczna. Ostatni posiłek trzeba spożyć 2-3 godziny przed snem. Najlepszym rozwiązaniem byłyby kanapki przygotowywane w domu, które można szybko skonsumować podczas krótkiej przerwy. Jedzenie powinno być odżywcze i kaloryczne, bogate w białko, węglowodany i zdrowe tłuszcze: olej lniany, oliwa z oliwek, olej rzepakowy. Kanapkę najlepiej obłożyć pieczonym schabem, czy pieczonym kurczakiem, gdyż taka porcja doda więcej energii niż cienki plasterek wędliny. Nie należy także zapominać o warzywach i owocach, które będą doskonałym dopełnieniem posiłku. Jako przekąskę można zabrać z sobą mieszankę studencką, czy garść orzechów, migdałów, pestek dyni. Produkty te są małe objętościowo, ale energetyczne.

Ciąża

Czy w 15. tygodniu ciąży mogę pić kawę?

Współczesne badania naukowe wykazują, iż kofeina ma niekorzystny wpływ na dziecko, dlatego kobietom ciężarnym zaleca się ograniczenie wszystkich produktów zawierających kofeinę do 200-300 mg dziennie (dawka zawarta w 2 filiżankach kawy). Należy jednak pamiętać, iż kofeina znajduje się także w: herbacie, napojach typu cola, napojach energetycznych, kakao i czekoladzie.

Karmienie piersią

Czy podczas karmienia piersią można też ćwiczyć?

Wedle aktualnych badań naukowych aktywność fizyczna nie wpływa negatywnie na karmienie piersią. Aktywność fizyczna w tym okresie jest jak najbardziej wskazana.

Praca na zmiany

Jak powinna wyglądać dieta na przytycie dla 21-letniej kobiety pracującej na zmiany?

Układając jadłospis na przyrost masy ciała należy zwrócić uwagę na regularność posiłków. Odstępy miedzy posiłkami nie powinny być większe niż co 3-4 godziny. Ostatni posiłek trzeba zaplanować 2-3 godziny przed snem. Do pracy proponuję zabierać sałatki, kanapki z pieczonym kurczakiem/schabem, żółtym serem, owoce, wysokokaloryczne dodatki tj. rodzynki, pestki dyni, orzechy, migdały. Zamiast masła do smarowania pieczywa można zastosować własnoręcznie przygotowane pasty na bazie sera twarogowego (ser twarogowy + olej lniany), soczewicy itp. Pasty te będą bardziej odżywcze dla organizmu, który cały czas żyje w stresie (co kilka dni inne godziny rozpoczęcia pracy). Najważniejsze, aby posiłki były także spożyte w nocy w ciągu trybu pracy. Podaję przykładowy posiłek: bułka posmarowana własnym twarożkiem, plaster pieczonej piersi z kurczaka, warzywa, garść migdałów/orzechów.

Aktywność fizyczna

Czy robienie samych brzuszków jest skuteczne w spaleniu oponki?

Niestety brzuszki same w sobie bez dodatkowych ćwiczeń ukierunkowanych na spalanie tkanki tłuszczowej nie dadzą pozytywnych efektów. Aby tkanka tłuszczowa dobrze się spalała muszą być zaangażowane wszystkie partie mięśni brzucha. Pomocne w walce z oponką będzie też bieganie, jazda rowerem oraz pływanie.

Odchudzanie

Czy przy diecie 1000 kcal szybko schudnę?

Dieta 1000 kcal nie jest dobrym rozwiązaniem w walce ze zbędnymi kilogramami. Stosując tak drastyczną dietę przez dłuższy okres czasu niż 4 tygodnie można doprowadzić do niedożywienia oraz spowolnienia swojej przemiany materii, w konsekwencji gromadzenia przez organizm rezerw tłuszczowych na czas kryzysu. Zdrowszym i efektywniejszym rozwiązaniem jest przejście na racjonalne odżywianie z ograniczeniem potraw tłustych oraz ciężkostrawnych. Dzięki temu jedząc wszystko łatwiej będzie utrzymać „reżim” diety oraz zwalczyć ewentualne napady głodu.

Jaka może być przyczyny wilczego głodu prawie wyłącznie między godzinami 22.00 a 1.00 w nocy ?

Często zdarza się, że jeżeli pierwszym wartościowym posiłkiem po wielu godzinach nic nie jedzenia jest obiad, to organizm odbija sobie to w godzinach wieczornych. On cały czas potrzebuje energii do utrzymania podstawowych funkcji życiowych tj. oddychanie, przepływu krwi itp. Jeżeli jej nie dostaje musi sobie to jakoś zrekompensować i zadbać o zebranie nadwyżek na kolejny czas kryzysu. Trzeba postarać się, aby posiłki były dobrze zbilansowane i urozmaicone oraz planowane w odstępach czasowych nie większych niż 3-4 godziny. Ostatni posiłek powinien być spożyty 3 godziny przed snem. Najlepiej, aby były to potrawy lekkostrawne (nie smażone, bez produktów wzdymających oraz pikantnych przypraw). Tak dobrze zadbany organizm nie powinien domagać się dodatkowych porcji w godzinach wieczornych.

POKAŻ